در حال بارگذاری
یادداشت؛

امام، ایران مقتدر را به جهان نشان داد

شماره خبر : 250 - https://asreatrak.ir//short/Vvd96

امام خمینی (ره) که معمار حکومت اسلامی محسوب می‌شود با پیش‌بینی‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت قوی خود توانست ایران مقتدر را بار دیگر به جهان نشان داده و در اصطلاح سرپا کند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی«عصراترک» مریم ریحانی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد در یادداشتی نوشت: بیش از ۴۵ سال است که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد اما آثار بروز و ظهور چنین انقلاب عظیمی از شماره خارج شده و بیش از آن است که در ظرفیت این یادداشت بگنجد، به هر روی نویسنده، به قدر بضاعت، تاثیرات این انقلاب مردمی در منطقه و داخل کشور را بیان می‌کند باشد که کفایت امر کند.

نکته مهمی که نباید از نظر دور داشت، تحمیل هشت سال جنگ تمام عیار، تن به تن، تهاجمی و به قصد تصرفی بود که کل دنیا با ایران آغاز کرد و هنوزهم آثار سوءاش باقی است، درگیری هشت ساله انقلاب نوپا با جنگ این چنینی سخت، آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری برای کشور عزیزمان به همراه داشت که فقط به حرکت کند پیشرفت‌های علمی بسنده می‌کنم.

در طول آن هشت سال بیشترین تمرکز مالی، علمی، فرهنگ، هنر و حتی نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده بر روی دفاع از مرزها و ساماندهی این جنگ ظالمانه قرار گرفت و در نتیجه در باقی بخش‌های کشور به ناچار زمان و بودجه کمتری صرف شد اگرچه دانشگاه‌ها، مدارس و مراکز پژوهشی طبق روال پیش از انقلاب اسلامی، به فعالیت‌های خود ادامه می‌دادند اما به اندازه‌ای که به مسأله دفاع از مرزها و جان ملت ایران اهمیت داده می‌شد به سایر موضوعات توجه کافی صورت نمی‌گرفت.

خوشبختانه پس از پایان‌گرفتن جنگ ناعادلانه ایران و سایر ابرقدرت‌های جهان که به تعبیری با پیروزی ملت ایران همراه بود چراکه حتی یک وجب از خاک کشور عزیزمان به دست بیگانه نیفتاده و ایران همچنان استقلال خود را حفظ کرد، جهشی در پیشرفت علم و تکنولوژی ایران دیده شد که نشان از مدیریت قوی بنیانگذار جمهوری اسلامی و استعداد بی‌نظیر دانشمندان و جوانان باوجدان این مرز و بوم دارد.

امام خمینی (ره) که معمار حکومت اسلامی محسوب می‌شود با پیش‌بینی‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت قوی خود توانست ایران مقتدر را بار دیگر به جهان نشان داده و در اصطلاح سرپا کند. او با شخصیت کاریزماتیک و ولایی خود، بسیاری از دانشمندان را به کشور بازگردانده و ادامه مسیر قطار پیشرفت را ریل‌گذاری کرد.

یک سال پس از پایان جنگ تحمیلی، ضایعه از دست دادن امام خمینی (ره) باز هم غم بزرگی را بر دل ملت شریف ایران گذاشت و بذر ناامیدی در حال رویش بود که حضور آیت‌الله خامنه‌ای جانی تازه، به سرعت پیشرفت علم جامعه بخشید.

امروزه پس از حدود نیم قرن که از انقلاب اسلامی می‌گذرد شاهد دستاوردهای شگرفی از علم و تکنولوژی هستیم که تماما بومی بوده و حاصل دست جوانان اندیشمند ایرانی است که جای بسی افتخار دارد.

از جمله این پیشرفت‌ها می‌توان به قدرت نظامی، موشکی، کروز، پهپاد، نیروی دریایی و زیردریایی، سلاح‌ دوربرد، نقطه‌زن دقیق و اسلحه‌های در تراز یک جهانی است که حتی رژیم صهیونیستی از وجود چنین قدرت نظامی در منطقه وحشت دارد و به وضوح این ترس را ابراز می‌کند.

از دیگر موضوعاتی که می‌توان به آن بالید، پیشرفت ایران در زمینه نانوذرات است که جزو چهار کشور برتر جهان قرار دارد، حتی جلوتر از کشورهای توسعه یافته اروپا.

دستیابی دانشمندان ایرانی به فناوری سلول‌های بنیادی، افتخاری نیست که بتوان راحت از کنار آن گذشت و بیان نکرد چرا که دارای تکنولوژی بسیار پیچیده و دانش بالا و خاصی را می‌طلبد که جوانان متعهد کشور، ایران را در صف کشورهای رده بالای جدول دنیا قرار داده‌اند.

آزمایشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و درمانی رفع ناباروری ایران در سطح جهانی، حرف برای گفتن دارد و از همان کشوری که هشت سال ایران را عقب نگه‌داشت، خانواده‌های زیادی برای درمان به خاک عزیزمان مراجعه کرده و با نتایج مثبت به کشور خود بازمی‌گردند.

دانش پرتاب ماهواره، پرتو آبی، علوم پزشکی، انرژی هسته‌ای، پتروشیمی از چند مورد پیشرفتی است که پس از انقلاب اسلامی می‌توان نام برد که در کشور عزیزمان با پیشرفت‌های چشمگیری همراه است و همچنان نیز با سرعت زیاد در حال پیشروی است.
از نظر انسانی و روابط بین‌الملل نیز می‌توان صدور این انقلاب را به سایر کشورهای منطقه از جمله یمن، مصر و حتی تونس را نام برد که پیش از انقلاب اسلامی چنین تغییراتی در آن کشورهای پادشاهی محال به نظر می‌رسید زیرا استعمار تا در خانه آنان نیز پیش رفته و این باور که هر ملتی توانایی تغییر حکومت خود را دارد با رخ دادن انقلاب اسلامی میسر شد.

در پایان لازم به ذکر است خدمات جمهوری اسلامی به ایران و ایرانیان و از سوی دیگر به حفظ آرامش منطقه، آنقدر زیاد است که در شماره نگنجیده و از حوصله این یادداشت خارج است.

انتهای خبر/دهقانی

0 نظر

ارسال نظرات